تبلیغات
گروه تئاتر کتل تبریز - نگاه صاحبان ادبیات کلاسیک روسی به نمایشی از ایران

دکتر اسماعیل شفیعی

اوائل خرداد ماه سال جاری ، نمایشهای   "خواستگاری" و" خرس" به کارگردانی آقای حسن معجونی بنا به دعوت دبیر  "دهمین جشنواره کلاسیک روسی "  در محل برگزاری این جشنواره ، که در حومه مسکو می باشد، اجرا شد. این جشنواره به نمایش های ساخته شده براساس ادبیات کلاسیک و نمایشنامه های روسی  اختصاص دارد و در سال جاری دهمین دوره خود را پشت سر گذاشت.

امروز در اتحادیه فعالین تئاتر روسیه ،  مجله این اتحادیه به دستم رسید که در آن ................

دکتر اسماعیل شفیعی

اوائل خرداد ماه سال جاری ، نمایشهای   "خواستگاری" و" خرس" به کارگردانی آقای حسن معجونی بنا به دعوت دبیر  "دهمین جشنواره کلاسیک روسی "  در محل برگزاری این جشنواره ، که در حومه مسکو می باشد، اجرا شد. این جشنواره به نمایش های ساخته شده براساس ادبیات کلاسیک و نمایشنامه های روسی  اختصاص دارد و در سال جاری دهمین دوره خود را پشت سر گذاشت.

امروز در اتحادیه فعالین تئاتر روسیه ،  مجله این اتحادیه به دستم رسید که در آن در باره این  نمایش مطلب کوتاهی نوشته شده بود.

از آنجا که از سوئی این مطلب توسط خانم دکتر نورا ماکاروا مدیر نقد این اتحادیه  و  مدیر سه جشنواره تئاتری روسیه ( در مسکو و سنت پطرز بورگ  ) ، و مورد احترام تمامی مدیران و منتقدان تئاتر روسیه ، نوشته شده ، و از سوئی این نمایش هم اینک در جشنواره  تئاتر فجر حضور دارد ، مناسب دانستم که این مطلب را هرچند که کوتاه است اما به این دلیل که  از زبان صاحبان ادبیات کلاسیک روس نوشته شده ، ترجمه ،  و در این وبلاگ به علاقه مندانی که مایلند نظر ایندسته  از افراد را در رابطه با یکی از نمایش های دعوت شده از ایران بدانند ، ارائه نمایم.

 

....".در میان وودویل های ارائه شده در جشنواره کلاسیک روسی ، مرکز هنرهای نمایشی ایران نیز نمایش های "خرس "و" خواستگاری"  را  به کارگردانی حسن معجونی  به اجرا گذاشت.

معجونی در پی اولین رویکردش به آثار چخوف گفته که نویسنده برجسته و بزرگ روسیه به من یاد داد که به خودم و دنیای پیرامونم عمیق تر  نظر بیاندازم .

نمایش معجونی یک نمایش طنز آمیز است که بطور قطع و یقین از ژانر کمدی تبعیت  می کند . ( توضیح اینکه نمایشهای ودویل در روسیه به نمایش های طنزی گفته می شود که میزان هجو و لودگی آنها ، آنها را از وزانت و گرانسنگی  نمایشهای کلاسیک کمدی دور می سازد و بنا براین جمله ارائه شده از سوی منتقد مذکور دال بر وزانت نمایش ارائه شده از سوی گروه  می باشد – شفیعی ) .

نمایش "خواستگاری"  ( جائی که شبنم فرشادجو نقش ناتالیا استیپانووا را  بعنوان یک  بازیگر بسیار عالی ارائه می کند و رضا بهبودی نقش لوموف را ) به نرمی به نمایش بعدی ، یعنی " خرس " متصل می شود ( جائی که همین بازیگران نقش های پوپوا و اسمیرنوف را ارائه می کنند ). انتقال از نمایش اول ( خواستگاری ) به نمایش دوم ( خرس ) ، تنها از طریق ظاهر شدن پرتره لوموف مرده بر صحنه ، صورت می گیرد .

بازیگران بسیار انعطاف پذیر و احساس برانگیز اند و  فقط گویا برای انها نمایشنامه " خرس " قابل درک و دارای مناسبات نزدیک با ( شناخت ) آنها نبوده است و این نمایشنامه را آنگونه که نمایشنامه خواستگاری را درک و هضم نموده اند ، دریافت نکرده اند.بنا بر این آنها بارها برای دست یابی به عمق نقش ها تلاش می کنند ، اما به آن دسترسی پیدا نمی کنند .

اما درکل این اولین تجربه گروه نمایشی ایرانی مذکور در خصوص آثار چخوف را می توان موفقیت آمیز خواند اهمیت کار این گروه را  حضور افراد مهمی چون دکتر خسرو نشان رئیس مرکز هنر های نمایشی ایران و معاون او فرهاد مهندس پور و همچنین اسماعیل شفیعی نماینده این مرکز در روسیه و کشورهای مشترک المنافع ، تائید می کند " .