تبلیغات
گروه تئاتر کتل تبریز - پانزده خواسته تئاتری ها در متن كامل قطعنامه پایانی كنگره بزرگ تئاتر كشور

متن كامل قطعنامه پایانی كنگره بزرگ تئاتر كشور
با نهایت تاسف مقارن با برگزاری كنگره بزرگ تئاتر كشور خبر سقوط هواپیما كه منجر به از دست رفتن تعدادی از هموطنان عزیز گردید دل‌های خانواده تئاتر كشور را جریحه‌دار كرد. خصوصاً آن كه جمعی از اصحاب خبر و رسانه نیز در شمار جان باختگان این حادثه هولناك بودند. بدین وسیله مراتب تاثر و تالم خود را از این حادثه جانگداز اعلام داشته، برای درگذشتگان علّو درجات و برای بازماندگان صبر و شكیبایی از خداوند متعال مسئلت داریم.
تئاتر مردمی‌ترین هنر اندیشه مداری است كه عمری به قدمت عمر انسان دارد. جوشش و كوششی برای زیستن بهتر و معنا بخشیدن به زندگی. تئاتر جامع همه هنرها و محملی برای بروز توأمان اندیشه و احساس است. گوهره هنر تئاتر حقیقت و معنویت و زیبایی است و خصلت همیشگی آن كشف مداوم حقیقت عالم و كائنات ومعرفت انسانی است. تئاتری كه از معنا عاری باشد و تئاتری كه به تعالی نیاندیشد و در پی چنین مكاشفه‌ای نباشد در اولین وظیفه خود ناتوان مانده است. به عبارتی تئاتر به مسجدی می‌ماند كه از هر ستون آن همیشه ندائی به گوش می‌رسد و همه این صداها برای رسیدن به .......

متن كامل قطعنامه پایانی كنگره بزرگ تئاتر كشور
با نهایت تاسف مقارن با برگزاری كنگره بزرگ تئاتر كشور خبر سقوط هواپیما كه منجر به از دست رفتن تعدادی از هموطنان عزیز گردید دل‌های خانواده تئاتر كشور را جریحه‌دار كرد. خصوصاً آن كه جمعی از اصحاب خبر و رسانه نیز در شمار جان باختگان این حادثه هولناك بودند. بدین وسیله مراتب تاثر و تالم خود را از این حادثه جانگداز اعلام داشته، برای درگذشتگان علّو درجات و برای بازماندگان صبر و شكیبایی از خداوند متعال مسئلت داریم.
تئاتر مردمی‌ترین هنر اندیشه مداری است كه عمری به قدمت عمر انسان دارد. جوشش و كوششی برای زیستن بهتر و معنا بخشیدن به زندگی. تئاتر جامع همه هنرها و محملی برای بروز توأمان اندیشه و احساس است. گوهره هنر تئاتر حقیقت و معنویت و زیبایی است و خصلت همیشگی آن كشف مداوم حقیقت عالم و كائنات ومعرفت انسانی است. تئاتری كه از معنا عاری باشد و تئاتری كه به تعالی نیاندیشد و در پی چنین مكاشفه‌ای نباشد در اولین وظیفه خود ناتوان مانده است. به عبارتی تئاتر به مسجدی می‌ماند كه از هر ستون آن همیشه ندائی به گوش می‌رسد و همه این صداها برای رسیدن به یك حقیقت برتر است.
بی‌گمان توجه به حكمت غنی و فرهنگ اسلامی و ایرانی این توقع را در ما زنده نگاه می‌دارد كه این هنر شریف چنان منزلتی باید كه می‌باید....
به گفته ویلیام شكسپیر: آن چه به نیكی پایان می‌پذیرد، نیك خواهد بود و حكمت(حسن عاقبت و نیك فرجامی) از جمله مفاهیمی است كه بیش از پیش و به طور همواره در فرایض و باورها و نگره‌های دینی و آئینی ما بدان اشارت‌های بسیاری رفته است. یاران همدل، كنگره بزرگ تئاتر كشور سرانجام با سعی و مساعی بسیاری از هنرمندان سخت‌كوش و متعهد و حضور صمیمانه متولیان و متصدیان این عرصه پس از دو روز هم‌اندیشی و تعاطی آراء و افكار بروز و با صدور قطعنامه‌ای به كار خود پایان داد. پایانی كه خود آغاز راه است. همچون هنر تئاتر كه هر پایانی به منزله شروعی دوباره است...
ما طی این جلسات به تعمق دریافتیم كه در كجا ایستاده و در چه منزلتی قرار داریم؟ آسیب‌ها، قوت‌ها و ضعف‌ها را از نظر گذراندیم. به ره یافت‌ها و راه‌كارهای تازه‌ای نائل آمدیم، اولویت‌ها را بر خود مسجل‌تر و روشن‌تر ساختیم و در پیمانی سترگ و وفاقی صمیمی همراه شدیم و با عزمی جزم به این نكته اتفاق نظر یافتیم كه تئاتر ما در وهله اول می‌باید مبیّن هویت و شناسنامه فرهنگی و گویای شأنیت ما باشد، شأنیت انسانی كه خود خلیف خاك است. منزلتی كه در خور سابقه غنی فرهنگ معنوی و مذهبی ما را در یك سو و احساس‌ها و تجارب نیاكان و باورهای اعتقادی، حماسی، ملی و بومی را از دیگر سو منظر نظر داشته‌ باشد. تفكر جاری و ساری بر این میهن كهنسال از دیرباز بن‌مایه و ساختاری مذهبی و آئینی و توحیدی داشته است چندان كه فرهنگ مداران عارف و فرهیخته هنوز آوایشان درگوش جان می‌پیچد و در این گنبد دوار مانده است كه: از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست.
ملتی كه هنرمندانش همواره در شب‌های تاریك جان را به انوار خدائی روشن نگاه داشته‌اند. اما در این میانه همواره دو گوهر، تماشاگران و مردم در سرلوحه این ارتباط پیوند زنده و هم نفس قرار دارند.
آیا تئاتر ایران توانسته است با مخاطبان و حامیان اصلی خود یعنی تماشاگر ارتباطی عمیق و ماندگار ایجاد نماید و راه‌های تعمیق این آرمان‌ها و همدلی‌ها در چیست؟
چگونه با زبان زنده و والای هنر می‌توان مفاهیم را جاودانگی بخشید؟ كدام زنگار و كدورتی شفافیت این لوح و ضمیر پاك را به پلشتی آلوده می‌سازد و كدام افق روشن چشم‌اندازهای فضیلت و خیر را از زبان تئاتر به جهانیان نوید می‌دهد. با كدام بصیرت و معرفتی می‌توان در این وادی به تنویر دل‌ها و جان‌های شیفته بشری همت گماشت!
همه و همه این پرسش‌های گفته و ناگفته بار دیگر ما را در مكاشفه‌ای زنده و رویاروی و حقیقی با خود و خویشتن خویش و حقیقت اصلی وجود نزدیك‌تر می‌سازد.
این چالش دراماتیكی و ژرف را در ساحت تئاتر و در این بزنگاه زمانی به فال نیك گرفته و به یمن حضور ارزشمند خانواده تئاتر ایران در كنار یكدیگر در مشورت و همدلی جمعی و خردورزی مشترك پیرامون مسائل مبتلا به ضرورت‌ها و بایدها و نبایدها به قواعد و فرامین فوق و زیر تاكید می‌ورزیم و بر این عهد و پیمان پای می‌فشاریم كه تئاتر در ایران اسلامی همچنان زنده است و باید مالامال سرشار از عشق و ایمان و تعهد به رسالت خطیر فرهنگی خود ادامه دهد چرا كه فطرت و ذاتی دینی و اخلاقی داشته و همواره چراغی برای هدایت و بالندگی مقام و كرامت انسان بوده است.
اما پیش از تاكید و توجه به نكات به دست آمده باید به توجهات و حمایت‌های ویژه متولیان و دولتمردان فرهنگ دولت اشاره كنیم كه مقدم این رویداد بزرگ فرهنگی بوده‌اند. پیام ارزنده مقام محترم ریاست محترم جمهوری و توجه ویژه به منزلت و اهمیت هنر تئاتر گامی موثر در جهت پیشبرد این هنر انسانی است و حمایت‌های نوید داده ایشان جای بسی تقدیر دارد.
همچنین رهنمودهای حیات بخش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شور تازه‌ای از ایمان و تعهد و بالندگی را در جان ما شكوفا كرد و ما در نیل به این اهداف دیرین مصمم‌تر ساخت و نیز همیاری نمایندگان محترم مجلس در كمیسیون‌های فرهنگی نویدبخش حمایت‌های تازه و جدی در این زمینه است و بیش از همه باید به تلاش و اهتمام سترگ هنرمندان تئاتر كشور از انجمن‌های نمایش تا سطوح حرفه‌ای اشاره نمود كه عشق و فرهیختگی ماحصل این تعامل فرهنگی است و دستیابی به چنین اكسیری متضمن ماندگاری در ادوار و ازمنه مختلف تاریخی بوده است.
هنرمندان شركت كننده پس از بحث و تبادل نظرهای بسیار در كمیته‌های متشكل پنجگانه مركب از كمیته انجمن‌های نمایش، روابط بین‌الملل، تئاتر شهرستان‌ها، پژوهش و انشارات و بالاخره نظارت بر نمایش موارد و نقطه نظرات خود را در مفاد جداگانه تنظیم كه ماحصل آن در این قطعنامه به مثابه بیانیه پایانی به سمع و نظر حاضران و متولیان و متصدیان فرهنگ و هنر خصوصاً اصحاب و اولیاء نمایش كشور می‌رساند. باشد كه با نگاه دقیق و رعایت مفاد مطروحه كه برآیند آراء جمعی و تجارب ملموس‌ هنرمندان شركت كننده است هر چه سریعتر در سیاست‌ها و خط مشی‌های جاری و آتی تئاتر كشور ملحوظ گردند.
1- اعتبار و ارتقاء سطح مالی و جایگاه سازمانی تشكیلات تئاتر بر اساس سند توسعه ملی تئاتر به منظور تمركز بودجه دولتی و حذف موازی كاری‌ها
2- تخصیص و تایید بودجه متناسب براساس فعالیت‌های انجمن‌های نمایش به منظور تولید آثار نمایشی به شكل مستمر و فعال در سراسر كشور
3- جلب حمایت‌های معنوی و مادی از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی جهت توسعه و پیشبرد تولیدات نمایشی با حفظ اصول و شئونات فرهنگ هنر تئاتر
4- همچنان كه هیچ حركت فرهنگی بدون پژوهش ره به جایی نمی‌برد. بنابراین ضروری است نسبت به امر مهم پژوهش و تحقیق توجه كافی مبذول داشته و در این مسیر موضوعات مذهبی و سنتی در حوزه هنر نمایش اولویت‌ ویژه‌ای اختصاص یابد.
5- با توجه به لزوم گسترش فرهنگ ایرانی و اسلامی در سایر كشورها، ارتباطات و تعامل بین‌المللی تئاتر مورد تاكید جدی قرار گرفته و در این زمینه پیشنهاد می‌شود اولاً در اعزام گروه‌های تئاتر كشور به سایر مجامع بین‌المللی دقت بیشتری صورت گرفته تا آثار مزبور بتوانند معرف هویت، باورها، ارزش‌های راستین و اصیل ایرانی باشند. ثانیاً امكان اعزام گروه‌های تئاتر شهرستانی كه واجد خصوصیات فو‌ق‌الذكرند فراهم آید.
6- پیشنهاد می‌شود جهت رفع موانع و مشكلات موجود همچنین تسهیل‌در امور اساسنامه و آئین‌نامه انجمن نمایش مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گیرد.
7- توجه جدی به رفع معضلات حرفه‌ای و معیشتی و تامین بیمه هنرمندان، منتقدان و خبرنگاران تئاتر سراسر كشور به منظور برطرف كردن دغدغه‌ها و آسیب‌های اقتصادی كه همواره موجب احتضار فضیلت‌های هنری است.
8- احداث و ایجاد سالن‌های كوچك و بزرگ مناسب نمایش و همچنین احیاء تالارهای متروكه
9- رویكرد جدی به تئاتر كاربردی و مردمی به منظور ایجاد ارتباط هرچه بیشتر با مخاطب و توسعه فرهنگ هنر نمایش در آحاد و سطوح مختلف اجتماعی
10- ایجاد پیوند ارگانیك و سامان یافته میان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم تحقیقات و فن‌آوری و وزارت كار و اجتماعی به منظور آموزش پایه‌ای و تخصصی، فرهنگ‌سازی و تخصص حرفه‌ای و ایجاد اشتغال
11- برپایی كارگاههای نمایشی درازمدت در مراكز مختلف استانی با حضور و هدایت نخبگان در ابعاد نظری و عملی كه منجر به تولید آثار شایسته نمایش گردد در این زمینه به منظور روز آمد شدن و آشنایی هرچه بیشتر با فنون و دستاوردهای جهانی حضور هنرمندان معتبر خارجی مورد تاكید است.
12- توجه جدی به ایجاد كانون‌ها و تشكل‌های نمایشی و گردهمایی تئاتری در ابعاد تخصصی و حرفه‌ای با تاكید بر كانون‌های نمایش كودك و نوجوان تئاتر دانشجویی و كانون آتیه دانشگاهیان، تئاتر دینی و بومی و اقلیمی
13- به منظور صیانت و پاسداشت منزلت هنر والای نمایش براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اداره نظارت بر نمایش موظف است در جهت ارتقاء سطح كیفی آثار و نیز حفظ حریم و حرمت و كرامت والای هنر كوشش نماید.
16 آذر ماه 1384
كنگره بزرگ تئاتر كشور متن كامل قطعنامه پایانی كنگره بزرگ تئاتر كشور
با نهایت تاسف مقارن با برگزاری كنگره بزرگ تئاتر كشور خبر سقوط هواپیما كه منجر به از دست رفتن تعدادی از هموطنان عزیز گردید دل‌های خانواده تئاتر كشور را جریحه‌دار كرد. خصوصاً آن كه جمعی از اصحاب خبر و رسانه نیز در شمار جان باختگان این حادثه هولناك بودند. بدین وسیله مراتب تاثر و تالم خود را از این حادثه جانگداز اعلام داشته، برای درگذشتگان علّو درجات و برای بازماندگان صبر و شكیبایی از خداوند متعال مسئلت داریم.
تئاتر مردمی‌ترین هنر اندیشه مداری است كه عمری به قدمت عمر انسان دارد. جوشش و كوششی برای زیستن بهتر و معنا بخشیدن به زندگی. تئاتر جامع همه هنرها و محملی برای بروز توأمان اندیشه و احساس است. گوهره هنر تئاتر حقیقت و معنویت و زیبایی است و خصلت همیشگی آن كشف مداوم حقیقت عالم و كائنات ومعرفت انسانی است. تئاتری كه از معنا عاری باشد و تئاتری كه به تعالی نیاندیشد و در پی چنین مكاشفه‌ای نباشد در اولین وظیفه خود ناتوان مانده است. به عبارتی تئاتر به مسجدی می‌ماند كه از هر ستون آن همیشه ندائی به گوش می‌رسد و همه این صداها برای رسیدن به یك حقیقت برتر است.
بی‌گمان توجه به حكمت غنی و فرهنگ اسلامی و ایرانی این توقع را در ما زنده نگاه می‌دارد كه این هنر شریف چنان منزلتی باید كه می‌باید....
به گفته ویلیام شكسپیر: آن چه به نیكی پایان می‌پذیرد، نیك خواهد بود و حكمت(حسن عاقبت و نیك فرجامی) از جمله مفاهیمی است كه بیش از پیش و به طور همواره در فرایض و باورها و نگره‌های دینی و آئینی ما بدان اشارت‌های بسیاری رفته است. یاران همدل، كنگره بزرگ تئاتر كشور سرانجام با سعی و مساعی بسیاری از هنرمندان سخت‌كوش و متعهد و حضور صمیمانه متولیان و متصدیان این عرصه پس از دو روز هم‌اندیشی و تعاطی آراء و افكار بروز و با صدور قطعنامه‌ای به كار خود پایان داد. پایانی كه خود آغاز راه است. همچون هنر تئاتر كه هر پایانی به منزله شروعی دوباره است...
ما طی این جلسات به تعمق دریافتیم كه در كجا ایستاده و در چه منزلتی قرار داریم؟ آسیب‌ها، قوت‌ها و ضعف‌ها را از نظر گذراندیم. به ره یافت‌ها و راه‌كارهای تازه‌ای نائل آمدیم، اولویت‌ها را بر خود مسجل‌تر و روشن‌تر ساختیم و در پیمانی سترگ و وفاقی صمیمی همراه شدیم و با عزمی جزم به این نكته اتفاق نظر یافتیم كه تئاتر ما در وهله اول می‌باید مبیّن هویت و شناسنامه فرهنگی و گویای شأنیت ما باشد، شأنیت انسانی كه خود خلیف خاك است. منزلتی كه در خور سابقه غنی فرهنگ معنوی و مذهبی ما را در یك سو و احساس‌ها و تجارب نیاكان و باورهای اعتقادی، حماسی، ملی و بومی را از دیگر سو منظر نظر داشته‌ باشد. تفكر جاری و ساری بر این میهن كهنسال از دیرباز بن‌مایه و ساختاری مذهبی و آئینی و توحیدی داشته است چندان كه فرهنگ مداران عارف و فرهیخته هنوز آوایشان درگوش جان می‌پیچد و در این گنبد دوار مانده است كه: از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست.
ملتی كه هنرمندانش همواره در شب‌های تاریك جان را به انوار خدائی روشن نگاه داشته‌اند. اما در این میانه همواره دو گوهر، تماشاگران و مردم در سرلوحه این ارتباط پیوند زنده و هم نفس قرار دارند.
آیا تئاتر ایران توانسته است با مخاطبان و حامیان اصلی خود یعنی تماشاگر ارتباطی عمیق و ماندگار ایجاد نماید و راه‌های تعمیق این آرمان‌ها و همدلی‌ها در چیست؟
چگونه با زبان زنده و والای هنر می‌توان مفاهیم را جاودانگی بخشید؟ كدام زنگار و كدورتی شفافیت این لوح و ضمیر پاك را به پلشتی آلوده می‌سازد و كدام افق روشن چشم‌اندازهای فضیلت و خیر را از زبان تئاتر به جهانیان نوید می‌دهد. با كدام بصیرت و معرفتی می‌توان در این وادی به تنویر دل‌ها و جان‌های شیفته بشری همت گماشت!
همه و همه این پرسش‌های گفته و ناگفته بار دیگر ما را در مكاشفه‌ای زنده و رویاروی و حقیقی با خود و خویشتن خویش و حقیقت اصلی وجود نزدیك‌تر می‌سازد.
این چالش دراماتیكی و ژرف را در ساحت تئاتر و در این بزنگاه زمانی به فال نیك گرفته و به یمن حضور ارزشمند خانواده تئاتر ایران در كنار یكدیگر در مشورت و همدلی جمعی و خردورزی مشترك پیرامون مسائل مبتلا به ضرورت‌ها و بایدها و نبایدها به قواعد و فرامین فوق و زیر تاكید می‌ورزیم و بر این عهد و پیمان پای می‌فشاریم كه تئاتر در ایران اسلامی همچنان زنده است و باید مالامال سرشار از عشق و ایمان و تعهد به رسالت خطیر فرهنگی خود ادامه دهد چرا كه فطرت و ذاتی دینی و اخلاقی داشته و همواره چراغی برای هدایت و بالندگی مقام و كرامت انسان بوده است.
اما پیش از تاكید و توجه به نكات به دست آمده باید به توجهات و حمایت‌های ویژه متولیان و دولتمردان فرهنگ دولت اشاره كنیم كه مقدم این رویداد بزرگ فرهنگی بوده‌اند. پیام ارزنده مقام محترم ریاست محترم جمهوری و توجه ویژه به منزلت و اهمیت هنر تئاتر گامی موثر در جهت پیشبرد این هنر انسانی است و حمایت‌های نوید داده ایشان جای بسی تقدیر دارد.
همچنین رهنمودهای حیات بخش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شور تازه‌ای از ایمان و تعهد و بالندگی را در جان ما شكوفا كرد و ما در نیل به این اهداف دیرین مصمم‌تر ساخت و نیز همیاری نمایندگان محترم مجلس در كمیسیون‌های فرهنگی نویدبخش حمایت‌های تازه و جدی در این زمینه است و بیش از همه باید به تلاش و اهتمام سترگ هنرمندان تئاتر كشور از انجمن‌های نمایش تا سطوح حرفه‌ای اشاره نمود كه عشق و فرهیختگی ماحصل این تعامل فرهنگی است و دستیابی به چنین اكسیری متضمن ماندگاری در ادوار و ازمنه مختلف تاریخی بوده است.
هنرمندان شركت كننده پس از بحث و تبادل نظرهای بسیار در كمیته‌های متشكل پنجگانه مركب از كمیته انجمن‌های نمایش، روابط بین‌الملل، تئاتر شهرستان‌ها، پژوهش و انشارات و بالاخره نظارت بر نمایش موارد و نقطه نظرات خود را در مفاد جداگانه تنظیم كه ماحصل آن در این قطعنامه به مثابه بیانیه پایانی به سمع و نظر حاضران و متولیان و متصدیان فرهنگ و هنر خصوصاً اصحاب و اولیاء نمایش كشور می‌رساند. باشد كه با نگاه دقیق و رعایت مفاد مطروحه كه برآیند آراء جمعی و تجارب ملموس‌ هنرمندان شركت كننده است هر چه سریعتر در سیاست‌ها و خط مشی‌های جاری و آتی تئاتر كشور ملحوظ گردند.
1- اعتبار و ارتقاء سطح مالی و جایگاه سازمانی تشكیلات تئاتر بر اساس سند توسعه ملی تئاتر به منظور تمركز بودجه دولتی و حذف موازی كاری‌ها
2- تخصیص و تایید بودجه متناسب براساس فعالیت‌های انجمن‌های نمایش به منظور تولید آثار نمایشی به شكل مستمر و فعال در سراسر كشور
3- جلب حمایت‌های معنوی و مادی از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی جهت توسعه و پیشبرد تولیدات نمایشی با حفظ اصول و شئونات فرهنگ هنر تئاتر
4- همچنان كه هیچ حركت فرهنگی بدون پژوهش ره به جایی نمی‌برد. بنابراین ضروری است نسبت به امر مهم پژوهش و تحقیق توجه كافی مبذول داشته و در این مسیر موضوعات مذهبی و سنتی در حوزه هنر نمایش اولویت‌ ویژه‌ای اختصاص یابد.
5- با توجه به لزوم گسترش فرهنگ ایرانی و اسلامی در سایر كشورها، ارتباطات و تعامل بین‌المللی تئاتر مورد تاكید جدی قرار گرفته و در این زمینه پیشنهاد می‌شود اولاً در اعزام گروه‌های تئاتر كشور به سایر مجامع بین‌المللی دقت بیشتری صورت گرفته تا آثار مزبور بتوانند معرف هویت، باورها، ارزش‌های راستین و اصیل ایرانی باشند. ثانیاً امكان اعزام گروه‌های تئاتر شهرستانی كه واجد خصوصیات فو‌ق‌الذكرند فراهم آید.
6- پیشنهاد می‌شود جهت رفع موانع و مشكلات موجود همچنین تسهیل‌در امور اساسنامه و آئین‌نامه انجمن نمایش مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گیرد.
7- توجه جدی به رفع معضلات حرفه‌ای و معیشتی و تامین بیمه هنرمندان، منتقدان و خبرنگاران تئاتر سراسر كشور به منظور برطرف كردن دغدغه‌ها و آسیب‌های اقتصادی كه همواره موجب احتضار فضیلت‌های هنری است.
8- احداث و ایجاد سالن‌های كوچك و بزرگ مناسب نمایش و همچنین احیاء تالارهای متروكه
9- رویكرد جدی به تئاتر كاربردی و مردمی به منظور ایجاد ارتباط هرچه بیشتر با مخاطب و توسعه فرهنگ هنر نمایش در آحاد و سطوح مختلف اجتماعی
10- ایجاد پیوند ارگانیك و سامان یافته میان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم تحقیقات و فن‌آوری و وزارت كار و اجتماعی به منظور آموزش پایه‌ای و تخصصی، فرهنگ‌سازی و تخصص حرفه‌ای و ایجاد اشتغال
11- برپایی كارگاههای نمایشی درازمدت در مراكز مختلف استانی با حضور و هدایت نخبگان در ابعاد نظری و عملی كه منجر به تولید آثار شایسته نمایش گردد در این زمینه به منظور روز آمد شدن و آشنایی هرچه بیشتر با فنون و دستاوردهای جهانی حضور هنرمندان معتبر خارجی مورد تاكید است.
12- توجه جدی به ایجاد كانون‌ها و تشكل‌های نمایشی و گردهمایی تئاتری در ابعاد تخصصی و حرفه‌ای با تاكید بر كانون‌های نمایش كودك و نوجوان تئاتر دانشجویی و كانون آتیه دانشگاهیان، تئاتر دینی و بومی و اقلیمی
13- به منظور صیانت و پاسداشت منزلت هنر والای نمایش براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اداره نظارت بر نمایش موظف است در جهت ارتقاء سطح كیفی آثار و نیز حفظ حریم و حرمت و كرامت والای هنر كوشش نماید.
16 آذر ماه 1384
كنگره بزرگ تئاتر كشور