اجرای  نمایش « محرم زنده است » در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر

گروه تئاتر کتل  تبریز  نمایش « محرم زنده است »  به نویسندگی و کارگردانی یعقوب صدیق جمالی را  به مناسبت گرامیداشت «هفته مقاومت و پیروزی ؛ حماسه خرمشهر» از هشتم خرداد ماه به مدت ۲۰ روز در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می برد.

از تمامی دوستان دعوت می کنیم که همراهمان باشند.


نمایش صحنه‌ای «  محرم زنده است » /  تبریز 

كارگردان:  یعقوب صدیق‌جمالی
نویسنده:  یعقوب صدیق‌جمالی
طراح صحنه:  نیر غایب‌زاده
آهنگساز :  غلامرضا میرزازاده
مشاور كارگردان:   سعید نجفیان دستیار كارگردان: حامد بهاوری
بازیگران:  بهار كریم‌زاده، وحیده صحرانورد، شقایق نوروزی، آرش غلام‌آزاد
محل اجرا: تالار سایه مجموعه تئاترشهر

زمان اجرا: خرداد 1385  ساعت اجرا: 18

خلاصه: ”محرم” جانباز جنگ تحمیلی كه بر اثر اصابت تیر مستقیم قطع نخاع شده و قدرت تكلم و حركت خود را از دست داده است، همراه با مادر خویش روزگار سختی را می‌گذراند. ”مینا كرمی“ مشاور یك پروژه‌ی سینمایی برای تهیه‌ی گزارش به خانه‌ی محرم می‌آید و به این بهانه دردِ‌ كهنه‌ای را نشتر می‌زند.


چهارشنبه 3 خرداد 1385

وارلیق

   نوشته شده توسط: یعقوب صدیق جمالی    نوع مطلب :یادداشتهای روزانه ،

توهین به هر كدام از اقوام ایرانی توهین به تمام ملت ایران است.
توهین و تحقیر قومیت‌‏ها كه هر از چندگاهی از طریق رسانه‌‏های عمومی و ملی دنبال می‌‏شود، متاسفانه در روزهای گذشته از روزنامه دولتی دوباره سر برآورد و موجب توهین به فرهنگ، تمدن، زبان و تاریخ آذربایجان گردید.
 این عمل غیراخلاقی و غیرحرفه‌‏ای كه با چاپ كاریكاتوری موهن عینیت یافته است، در ادامه پروژه‌‏ای است كه از واقعیت‌‏های جامعه ایران كه در یك نگاه دموكراتیك، فرصت و زمینه همبستگی و وحدت ملی است، سوءاستفاده كرده و صفحه‌‏ای دیگر بر بی‌‏تدبیری‌‏ها كه جامعه ایران هزینه آن را می‌‏پردازد، افزود.
به راستی این كدامین دست ناپاك است كه از آستین روزنامه متعلق به دولت بیرون آمده و كاسه صبر و تحمل مردم غیرتمند آذربایجان را لبریز كرده است.
 آنچه روشن و مبرهن است، این است كه سرمایه‌‏های فرهنگی اقوام به یك باره به وجود نیامده است كه با حركت‌‏هایی نظیر حركت سخیف یک روزنامه از بین برود.
واقعیت این است كه شكوه و بزرگی شیرمردان و شیرزنان آذربایجان مقوله‌‏ای نیست كه نیاز به تعریف و تمجید دوباره داشته باشد.
نگاهی گذرا به تاریخ معاصر ایران به خصوص جنبش مشروطه‌‏طلبی كه در صد سالگی آن قرار داریم، قیام عظیم مردم قهرمان تبریز در 29 بهمن سال 1356 و دلاوری‌‏ها و جانفشانی‌‏های مردم آذربایجان در طول جنگ تحمیلی، نمود عینی آزادی‌‏خواهی و روشنفكری ترك‌‏ها و دفاع آنان از تمامیت ارضی و وحدت ملی است بنابراین آنچه مظلوم واقع شده است، اخلاقیات و اصول اولیه یك زندگی جمعی است.
ما هنرمندان گروه تئاتر کتل  ضمن محكوم نمودن شدید این حركت غیرمدنی اعلام می‌‏داریم كه حلاوت و شیرینی پیشرفت‌‏های  دست آمده ، زمانی به ذائقه مردم خوشایند خواهد بود كه ارزش، كرامت و حرمت آنها حفظ شده و به سرمایه‌‏های فرهنگی مردم به دیده اهمیت و اعتبار نگریسته شود و دموكراسی به عنوان تنها راه نجات ملت در اولویت و اهمیت باشد.
نهضت های ملی‌ در آذربایجان هیچ وقت جدا از ترقی‌ خواهی‌ و دموکراسی و انسان دوستی‌ و برابری ملی‌ نبوده و در آینده نیز مطمئنا نخواهد بود .
سهند شاعر نامدار ترک در همین تبریز، با شعری خیلی‌ ساده و در عین حال عمیقا انسانی‌ روح حرکت و خاصیت هر انسان ترک را گفته است .

من دئمیرم اوستون نژاد دانام من    ( من نمی گویم که از یک نژاد برترم )

من دئمیرم ائللریم ائللردن باشدیر     ( من نمگویم قوم من سرتر از تمامی اقوام است)

منیم مسلكیمده ، منیم یولومدا            ( در مسلک من و در راه و آیین من )

ملت لر هامیسی دوستدور قارداشدیر    ( تمامی ملتها با هم دوست و برادرند.)


سه شنبه 5 اردیبهشت 1385

تناقض دریا

   نوشته شده توسط: حمید بالغ    نوع مطلب :یادداشتهای روزانه ،

مقاله‌ای ‌اختصاصی از”یوجینیو باربا” برای جشنواره دانشگاهی ایران
ترجمه: داود زینلو و آسیه فرهادی
قرن‌ها، سلاح‌ها و دریایی كه متحد و جدا می‌كند.
به گفته لوئیس"بورخس"(1)،"لودو ویكو آریوستو"(2) شاعر ایتالیایی اعتقاد داشت كه برای یك كتاب فوق‌العاده”سپیده‌دم و غرب، قرن‌ها، سلاح‌ها و دریا ـ آن ژرفای خطرناك(Treacherous abyss) و وسیله ارتباطی” ـ اجزای ضروری است.
این امر نه تنها در مورد آن متون مهمی كه بورخس، تیرزیاس مدرن عصر ما، راجع به آن‌ها سخن گفته، بلكه در مورد فرهنگ‌ها نیز كاربرد دارد. مشروط بر آن كه آن‌ها را جهان‌هایی در نظر نگیریم كه دیوارهای استعاری یا واقعی محصورشان كرده‌اند و به سمت یكدیگر حركت می‌كنند و بعضی مواقع به طور شگفت‌انگیزی....................


ادامه مطلب ..

استاد اکبر رادی برای نهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران پیام ارسال کرد 


آری! در تعریف تئاتر همواره کلمات مجللی از تجارت انسانی، وحدت آرمانی، حقایق بلند و عدالت بشری مصرف می کنید، اما هرگز نمی گوییم این واژه های فاخر بین حجم های بسته، جعبه های کارتون، صورتک های مومی، سکوت های ملال انگیز و ناگهان عربده ملیح یک نفر بازیگر مگسی کجا هستند؟ من به شما ابنای این قرن که در کارگاه تئاتر، تجربه های مخاطره آمیز می کنید و لامحاله آبای صحنه های زمانید شفاف بگویم : اکنون مسئله این نیست که زنان صحنه روسری بگذارند یا کلاه روبان و بره  مادمازل فی فی به سر کنند، و یا جماعتی از یاجوجه بریزند و ادبیت زبان ملی، این نماد هویت آدمی را با ادبیات دویست کلمه روزمره از صحنه بیرون برویند. ما به این چیزهای یومیه بند نمی کنیم. (آنچه در سطح جاری است، به یک باد تبخیر می شود) مسئله اینک برای ما ...........


ادامه مطلب ..

به دانشجویانم كشف كردن را می‌آموزم
با محمد چرم‌شیر،درباره شیوه های آموزش نمایش نامه نویسی

آزادی رضائیان‌مقدم:
اشاره:محمد چرم شیر در سال 1339ه.ش در تهران متولد شده و در سال 1366 در رشته‌ی ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل می شود. از محمد چرم‌شیر تاکنون بیش از یکصد نمایشنامه به چاپ رسیده است که برخی از آن ها عبارتند از :"می بوسمت و اشک" ، 1383،" باد اسب است"، نشر صنوبر 1381،" مکبت"‌، نشر نمایش 1380 ،" قهوه قجری" نشر صنوبر 1379.
او در حال حاضر در موسسه غیرانتفاعی سوره تهران مبانی نمایشنامه‌نویسی تدریس می‌کند‌. وی که چندان اعتقادی به تدریس نمایشنامه‌نویسی از روی متد و تکنیک‌های موجود ندارد برای ادراه‌ی کلاس‌های خود شیوه‌ی کارگاهی را برگزیده است. و این مصاحبه به منظور آشنایی با کارگاه نمایشنامه‌نویسی محمد چرم شیر تنظیم شده است.

مهم‌ترین ویژگی کلاس‌های نمایشنامه‌نویسی شما کارگاهی بودن آن‌هاست، دانشجویان در حین انجام تمرین نوشتن است که در جریان درس قرار می‌گیرند‌؛ ممکن است درباره‌ی علت گزینش این روش توضیح بدهید؟
راستش من اعتقاد چندانی به .....................


ادامه مطلب ..

سكوت در صحنه
نگاهی به كاركرد”سكوت” در نمایشنامه‌های”هارولد پینتر

بابك طباطبایی:
مقاله ذیل تلاشی است برای آشنایی بیشتر با آثار نمایشنامه‌نویسی به نام”هارولد پینتر”. در این مقاله، سیاهه‌ای از نحوه اجرای مكث در آثار نمایشی هارولد پینتر ارائه می‌شود. مقاله ذیل در دو قسمت ارائه می‌شود: مكث به مثابه یك تكنیك و دیگری مكث در آدم‌های جهانِِ پینتر. امیدوارم بابت تمام كاستی‌ها پوزش نگارنده را پذیرا باشید.
مكث به مثابه یك تكنیك پیچیده و ظریف
خلق یك صحنه ارزشمند صرفاً منوط به یك محتوای غنی نمی‌شود بلكه توام با آن می‌بایست حاوی جذابیت در فرم نیز باشد. چرا كه احساس جذبه در صحنه وابسته به آفرینش هم‌زمان زیبایی در فرم و محتواست. ضعف كارگردانی در ارائه هر یك از این دو مقوله باعث واكنش‌ منفی تماشاگران و عدم موفقیت یك اجرا خواهد شد. تنظیم مناسب ریتم از جمله مقوله‌هایی است كه باید آن را در چارچوب فرم نمایش مورد بررسی قرار داد. یك كارگردان خوب توان آن را دارد كه ..................


ادامه مطلب ..

سه شنبه 22 فروردین 1385

نگاهی به تئاتر ایران در سال 1384

   نوشته شده توسط: حمید بالغ    نوع مطلب :یادداشتهای روزانه ،

نگاهی به تئاتر ایران در سال 1384
 
جواد اعرابی
کارشناس تئاتر

خانه هنرمندان ایران محل برگزاری جشنهای تئاتر 
سال ۸۴ تجربه دو سیاست فرهنگی برای تمامی شئون فرهنگ و هنر در ایران بود که دولت قبل تقریباً در نیمه اول سال مسند سیاست گذاری را به دولت جدید واگذار کرد.
سیاست دولت خاتمی به ویژه در دولت اول تسهیل کننده راه آفرینش اثرات هنری اعلام شد(عطا الله مهاجرانی در دوران وزارت خود بیان کرده بود که اهالی فرهنگ وهنر میزبان هستند و سیاستمداران میهمان). هرچند این سیاست در دولت دوم خاتمی با تغییر وزیر ومعاونان تا حدودی تعدیل شد.

اما دولت جدید با وعده حمایت از وضعیت رفاهی هنرمندان و نوید آنکه دولت جدید نیازمند تولید و خلق آثار هنری بسیار افزونتر از آنچه که رایج است، تلاش کرد تا حدود زیادی نگرانی های اهالی فرهنگ و هنر را کاهش دهد. هرچند که ..............


ادامه مطلب ..

سه شنبه 1 فروردین 1385

نوروز 1385

   نوشته شده توسط: حمید بالغ    نوع مطلب :یادداشتهای روزانه ،

تبریک نوروز 1385
سید محمد خاتمی

بسم الله الرحمن الرحیم
بهار فصل رویش است و بالیدن و شادابی و شکوه و ترنمِ آبشار و عطر شکوفه و جلوه گاه زندگانی، که ‏تا در قامت بلند انسان تجلی یابد؛ جهان آفریده شده است.‏
بهار فصل ایمان به مهربانی و کفر به نفرت و مرگ و ویرانی است. و اینک بهاری دیگر از راه ‏می رسد؛ در حالیکه نبوغ ایرانی را در تعیین روز اول آن با نام بلند "نوروز" که عین اعتدال است، به نشانه ‏آغاز سال می بینیم.‏
در این بهارِ پرطراوت، بر گلبرگِ گونة کودکان ایرانی بوسه می زنم و دست و بازوی جوانان پرنشاط ‏و نگران، ولی امیدوار ایرانی را می فشارم و به هر ایرانی در همه جا درود می فرستم.‏
ایران عزیز، بهار و پائیز فراوان دیده است؛ چنانکه همة آفرینش! ولی بهار امید هیچگاه در دل ما به ‏پائیز نرسیده است.‏
جان گرم ایرانی که روزگاری تمدنی بزرگ آفرید، در....................


ادامه مطلب ..

دوشنبه 29 اسفند 1384

یادآوریم یگانه‌هائی را  که امسال برای همیشه رفتند.

   نوشته شده توسط: حمید بالغ    نوع مطلب :یادداشتهای روزانه ،

شاهرخ مسكوب

منوچهر نوذری

مهین اسكویی
كریم امامیمصطفی اسكوییم. آزاد
منوچهر آتشیاحمد موجانیمرتضی ممیز

یادآوریم یگانه‌هائی را
 که امسال برای همیشه رفتند

سالی که رفت، چهره‌هائی را با خود بُرد که عمرها باید تا جانشینی برایشان از مادر زاده شود. رفتند و افسوس را بر دل ماندگان گذاشتند. نه سوگنامه می‌خواهیم بنویسیم و نه مرثیه خوانی می‌خواهیم بکنیم. دل ما هم مثل دل شما سوخته است و دریغ بود اگر پای سفره دل، نامشان را مرور نکنیم. آخرینشان علی تجویدی بود.                            روحشان شاد

علی تجویدی


جمعه 26 اسفند 1384

دیالوگ نویسی حافظ*

   نوشته شده توسط: حمید بالغ    نوع مطلب :یادداشتهای روزانه ،

دیالوگ نویسی حافظ*

حسن بیا

چكیده


 تا كنون به قابلیتها و ظرفیتهای اشعار بزرگان ادب ما، به عنوان  دستمایه‌هایی برای كلام نمایشی، کمتر توجه شده است . در این مقاله كوشش شده با طرح این مسئله،  به اشعار شاعر شیرین سخن –  حافظ شیرازی – از این زاویه نگریسته شود.


 كلام حافظ سرشار از ایهام است و چالشهای بسیاری را در تاریخ ادب پارسی ایجاد کرده است؛ از همین رو شاید برای چنین تاملی مناسبترین  باشد.


در مقدمه‌ی مقاله‌ی حاضر منظور ما از دیالوگ در این پژوهش تبیین شده، سپس در بخش «حافظ و هنر نمایش»  نشانه‌های آشنایی حافظ با نمایش‌ها و نمایشواره‌های زمانه‌اش در اشعار او .................


ادامه مطلب ..

تعداد کل صفحات: 14 ... 4 5 6 7 8 9 10 ...
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic